dr. GORAN SEKULOVIĆ: -O onome koji dijeli državu ‘’(u)jedinjujući’’ je-
O onome koji dijeli državu ‘’(u)jedinjujući’’ je Ili: O vatrogascu – piromanu; Ko će predsjedniku reći – dosta Ili: Kako upokojiti vampira?!
Predsjednik Filip Vujanovic i dalje dijeli (političke) šamare
(po) Crnoj Gori. Poslije šest godina od kada je potpisao Zakon o
državnim simbolima, odlučio je da sa nacijom podijeli svoj
negativan doživljaj državne himne. Makar jedne njene polovine. I
to, kaže, ne zbog teksta, već zbog tekstopisca. Predsjednik se
pojavljuje odlučno i energično kao vatrogasac jednog po njemu
veoma opasnog požara, koji se širi širom Crne Gore, dijeleći je i
zavađujući. Piroman je po predsjedniku jedan kontroverzni
čovjek koji je živio prije nekih sedam-osam i više decenija i koji
nas još uvijek dijeli. Predsjednik nas ne dijeli? On nas spaja?
Predsjednik nam otvara oči, pomaže naciji da progleda? Nijesmo
znali da nas himna dijeli, sada znamo. No, dešava se, da i
vatrogasac bude - piroman.
Dječja dernjava
Predsjednik je prevazišao svojim izjavama o himni čak i svog
mentora. Jer, mitropolit Amfilohije prije nekoliko godina je
izjavio na svečanoj sjednici Skupštine opštine Budva, kada je prvi
put ustao na intoniranje državne himne, da ne vidi ništa čudno u
tome što je tako postupio, jer je po njemu to jedna lijepa narodna
pjesma. Dakle, po Amfilohiju, himna nas ne dijeli i Sekula Drljević
u cijeloj priči i nije bitan. Jer, niko sa sigurnošću ne može
tvrditi da je on tvorac tih stihova.
Da li postoji u svijetu moralni (ne)primjer da predsjednik države
potpiše ukaz o himni, više godina bezbroj puta predstavlja državu
na čijem je čelu u zemlji i inostranstvu upravo himnom kao njenim
najuzvišenijim i najreprezentativnijim obilježjem i da poslije svih
tih godina šutnje najednom naciju (koja je s ponosom gledala kako
je njen predsjednik, mislila je, takođe ponosan što joj pripada pod
tim znamenjima) počne da svakodnevno zapljuskuje gotovo dječjom
dernjavom da mu ta igračka (himna), ipak, nije potpuno po guštu, i
da bi je trebalo u ime ''pravednosti'' zamijeniti, odnosno nabaviti
i kupiti novu. Možda bi je ponegdje naš predsjednik mogao dobiti i
za džabe. Mogao bi se i pomoliti sa 'Bože, pravde'' za uspjeh svog
sve(u)jediniteljskog spasiteljskog i mesijanskog nauma o promjeni
sadašnje crnogorske državne himne. Bože, zaista, šta ovo učinje naš
predsjednik od ''jedne lijepe narodne pjesme''!? Razumije se,
pomolio bi se u crkvi, kako su mu rekli svih četrnaest arhijereja u
svijetu, koja je jedino ''kanonska''. Jer, naš predsjednik voli da
se o istoriji svoje zemlje, crkve i nacije, informiše ne u svojoj
zemlji, već kod, na primjer, episkopa drugih crkava i zemalja, ali
bogme i da prima uputstva od predsjednika drugih država koji će se
jezici i na koji način izučavati u školama u njegovoj zemlji.
Izvrtanje činjenica
Predsjednik progovori o himni kada uopšte više nije riječ o pola
građana Crne Gore koji ''ne vole'' da slušaju dvije strofe državne
himne, kako to neke političke snage nastoje da predstave, što
najbolje pokazuju i rezultati nedavnog popisa, kao i različite
ankete i istraživanja o identitetskim pitanjima i državnim
simbolima. Predsjednik nas pokušava ubijediti da imamo himnu koja
dijeli državu danas kada ju je čak i onaj koji nas dijeli već više
od dvadeset godina prihvatio kao nešto što nas ne dijeli iako je
crnogorska, a znamo da je baš taj srpski crkveni velikodostojnik
izjavio da je crnogorska nacija komunističko kopile. Ali, to ne zna
i predsjednik Crne Gore, koji izjavljuje da mitropolit Amfilohije
nije nikada izjavio da ne priznaje Crnogorce i cnrogorsku naciju.
Ovu fašističku izjavu i mnoge druge mitropolita SPC naš predsjednik
ne konstatuje i ne primjećuje, već je zagledan u (daleku)
prošlost kao čuvar antifašističkih tradicija. Naš i Crne Gore
branitelj od fašizma. Kada nas ovako ''brani'', odnosno napada
državnu himnu i naša najsvjetlija nacionalna i državna osjećanja,
bolje onda i da nas više ne brani. Neka brani sebe od samog sebe.
To je najteže.
Da je ono prvo u izvedbi našeg predsjednika najlakše, to smo se već
uvjerili toliko puta na stanicama njegovog političkog putujećeg
crkusa, kojim je pokazao da je odustao od drugog, težeg puta -
ideala da bude predsjednik svih građana. I ovaj kao i drugi ideali,
nikada se ne ostvaruju u potpunosti. Ali, predsjednik je odustao i
od pokušaja u tom pravcu. Dokaza je na pretek. Prestao je biti
predsjednik i advokat onih crnogorskih građana koji su vjernici i
poštovaoci po njemu ''nekanonske'' crkve koja je sa svojim vođama,
mitropolitima i vladarima, svještenstvom, vjernicima i cjelokupnim
crnogorskim narodom, vijekovima stvarala zemlju čiji je
predsjednik. Zatim je u autorskom članku objavljenom u jednom
beogradskom nedjeljniku, napisao da je u Crnoj Gori postojala jedna
partija, misli se na Liberalni savez, koja je htjela da Crna Gora
sa svima ima prijateljske odnose, a jedino neprijateljske sa
Srbijom. Takvo izvrtanje i nepouzdanost činjenica čudi i od jednog
advokata, naravno, uzetog ovdje kao metaforu mogućeg naličja jedne
profesije. Jer, prosto je nezamislivo da se tako nešto čuje od,
formalno gledajući, jednog državnika sa profesionalnim beckgraundom
pravnika i advokata u zemlji koja toliko istorijski, antropološki i
egzsitencijalno drži do etike i morala, do digniteta, dostojanstva
i istinite i odvažne riječi.
Ko je (i dalje) u velikoj zabludi?!
Predsjednik je, kako izjavi, nerado potpisao Zakon o dinastiji
Petrović Njegoš zbog njegove odredbe o nasilnom odnosu srpske
vojske i države 1918. godine prema crnogorskoj dinastiji
(civilizacijski jednoj od najsjajnijih u Evropi svih vremena),
Crnoj Gori, crnogorskom oružju, crnogorskoj državi i crnogorskom
narodu. A evo što je predsjednik Vujanović izjavio na završnom
mitingu DPS-a na glavnom gradskom trgu 18.maja 2006. g. u
Podgorici: ,,Sa bojnog polja na diplomatskom polju 1878. god. na
berlinskom kongresu, dobili smo državno priznanje i postali
tog 13. jula, dvadesetsedma zemlja međunarodne zajednice. Četrdeset
godina gradili smo Crnu Goru, materjalno i duhovno je preporodili,
a onda, jednog dana na jednom zasijedanju, na jednoj skupštini, u
jednoj velikoj zabludi, u nesrećnoj podgoričkoj skupštini, izgubili
smo svoju državu.'' I ne samo državu, već i dinastiju, i istoriju,
i crkvu, i pravo na narodno i nacionalno ime. Ili, kako to reče
jedan od crnogorskih prvaka prisajedinjenja Srbiji na podgoričkoj
skupštini: ''Do danas smo bili Crnogorci, od danas smo Srbi''. Ko
je, dakle, i dalje, u (velikoj) zabludi?! I može li se i smije li
se, poslije svega, biti i dalje u zabludi, osobito kada je riječ o
prvom čovjeku crnogorske države?! Da li se danas poslije
predsjednikovih riječi o Zakonu o dinastiji Petrović Njegoš može
reći da je predsjednik Vujanović 2006. g. bio u zabludi oko
''zablude nesrećne podgoričke skupštine'', kao što je bio u
zabludi, kako stvari stoje nakon njegovih posljednjih izjava, i
2004. g. kada je potpisao ukaz o državnim simbolima, uključujući i
državnu himnu?! A vidimo i iz njegovih riječi, koliko su zablude
političara i državnika opasne. Toliko da se zbog njih gubi i svoja
država!
Sada je naš predsjednik postao (ne)pouzdani antifašista koji
''brani'' pouzdani crnogorski antifašizam od (ne)pouzdanog fašiste.
Valjda je jasno što je crnogorski antifašizam pouzdan budući da je
i istorijski verifikovan i usidren kao jedan od ključnih
identitetskih sadržaja prepoznatljivih vrijednosti savremenog
crnogorskog bića. Iako se ubi govoreći o antifašizmu i od
samoizdavanja za provjerenog antifašistu, još nije položio taj
veoma zahtjevni ispit. Recimo, ne čusmo ga da je kritikovao
četničke i fašističke sadržaje pojedinih srpskih nacionalnih medija
u Crnoj Gori ili pak prisustvo ratnih zločinaca u vjerskim
objektima, promovisanje memoara osuđenih u Hagu za ratne zločine u
hramovima Srpske pravoslavne crkve, rušenje Spomenika u Tuđemilima,
ili da je jasno i odlučno branio Crnu Goru od pretenzija države
Srbije i njenih raznih strategija i svajatanja crnogorske istorije
i kulture, itd., itd. Ali, zato dr Sekulu Drljevića nikako ne
zaboravlja. Drljevića koji je u toku Drugog svjetskog rata bio
blizak ustaškom režimu, a poginuo od crnogorske četničke ruke,
Drljevića koji je napisao izvanredne stranice o crnogorskom
subjektivitetu i Crnoj Gori baš kao vječnoj zemlji, ne toliko kao
samostalnoj zemlji, što je samo posljedica njene izvorne etničke
autentičnosti, moralne snage i istorijskog prava na svoju državu,
već u smislu njene narodne, nacionalne i istorijske, državotvorne,
duhovne i etičke misije u svijetu, nešto slično poput onoga kako o
Crnoj Gori, na primjer, piše čuveni srpski akademik Živojin
Perić.
Hajdeger, Paund, Marks, Meštrović i naš predsjednik
Sve da je Drljević i napisao, tj. dopisao dvije strofe sadašnje
crnogorske himne, ako je kako kaže Vujanović sa sadržajem stihova
sve u redu, zašto bi se isti uklonili samo zato što je tekstopisac
u jednom periodu sarađivao sa ustašama (na kraju, čak ako je i
koautor himne, bilo je to prije njegovog proustaškog perioda)?!
Sarađivao je prije toga Drljević i sa (veliko)srpskim
ujediniteljima i nacionalistima, kao i sa crnogorskim federalistima
(koji su prije Drugog Svjetskog rata sarađivali sa crnogorskim
komunistima), a jedno kratko vrijeme i sa crnogorskim četnicima!?
Riječ je o apsolutno anticivilizacijskom i anahronom gledištu, jer
to znači da bi se, recimo, trebali odreći filozofskog mišljenja
jednog Martina Hajdegera zbog toga što je sarađivao sa nacistima,
ili pjesničkog djela Ezre Paunda zbog nepokolebljivog fašističkog
ubjeđenja?! Ili teorije Karla Marksa zbog staljinističkih Gulaga i
Kolima?! Ili, na primjer, staviti pod sumnju Njegošev Mauzolej samo
zato što je njegov autor Ivan Meštrović živio i stvarao u
Austrougarskoj, Jugoslaviji Karađorđevića, ali i u Titovoj
Jugoslaviji?! Svi bi ovi naučnici, filozofi i umjetnici, tj.
njihovi stvaralački učinci koji predstavljaju značajan i
neprocjenjiv dio svjetske kulture, veoma loše prošli ako bi se
usvojio način mišljenja i postupanja našeg predsjednika.
Vujanović smatra da se zbog Drljevića mora ukloniti i ''njegov''
tekst, pa bi tako nestalo i stiha ''Da je vječna Crna Gora'', iako
je predsjednik ''apsolutno uvjeren'' da je to ''sjajna krajnja
poruka''. Zašto onda da nestane?! Nije li, ipak, predsjednikovo
insistiranje na himni koja će ujedinjavati Crnu Goru, zapravo žal
za nekim ranijim vremenima i odnosima, odnosno strateški rad za
buduće vrijeme u kojemu bi se u pogodnom trenutku i odnosu
političkih snaga mogla ponovo i što je najvažnije stabilno i
konačno realizovati stara velikosrpska želja mnogih za
prisajedinjenjem naše zemlje kao običnog oblasnog okruga jednoj
geografski mnogo većoj susjednoj državi, pa i nekim teritorijama i
djelovima drugih država u okruženju, koja jedino i može,
sljedstveno tome, da nosi poruku da je vječna i neuništiva?!
Umišljeni svespasitelj i mesija
U jednom periodu Drljević je bio odlučni zagovornik, čak perjanica,
ujedinjenja sa Srbijom, ali se razočarao odmah poslije 1918. godine
kao i mnogi drugi crnogorski političari koji su hrlili ka Velikoj
Srbiji i utapanju Crne Gore u srpstvo. U međuvremenu, Drljević je
kao advokat, dakle, kolega po profesiji našeg predsjednika, imao
briljantnu odbranu jednog od najuglednijih Crnogoraca, đenerala
Radomira Vešovića, pred sudom Kraljevine SHS. Riječi Drljevića
(''Zar se u krvavim tragovima koji vode do jugoslovenske države ne
vidi i crnogorska krv?!'') i Vešovića (''Nikada nijesam doveo
u pitanje slavu crnogorskog oružja!''), izgovorene na montiranom i
sramnom suđenju ostale su kao najznamenitija svjedočanstva svjesnog
i beskrupuloznog velikosrpskog ništenja i kaljanja časti
Crnogoraca, Crne Gore, crnogorskog oružja, crnogorske kraljevske
dinastije i svega što je bio crnogorski doprinos ne samo u Prvom
svjetskom ratu, već i cjelokupnog hiljadugodišnjeg crnogorskog
civilizacijskog habitusa.
Mogao bi i morao naš predsjednik kao jedan od najistaknutijih
pripadnika političke elite da ima razumijevanja za suptilne i
kompleksne istorijske periode kroz koje je prošla naša zemlja i da
analitički pokuša da sagleda određene pojave, događaje i ljude u
njima. Ne može biti predsjednik svih građana, što verbalno hoće,
ako ne napravi golemi napor da zaista ujedinjuje Crnu Goru, a ne da
je dijeli. A predsjednik nas dijeli i on to priznaje, jer su
njegovi stavovi ili ''doživljaji'', kako on kaže, tumačeni ''kroz
oprečna viđenja i u svom sadržaju i u svojoj formi''. Predsjednik
reče i da je svako (i crnogorski i srpski, mada nije bilo kritika
iz srpskih partija, naprotiv) ekstremista ko ne misli o himni kao
on, već ga kritikuje i ne dijeli njegov stav o tome da nas himna
dijeli. Demokratski, nema šta. Ovakvo obraćanje je tipično za
umišljenog svespasitelja i mesijanskog vođu u totalitarističkim i
diktatorskim sistemima. Ali, pošto srećom ne živimo u njima, sve
skupa izgleda (pre)više karikaturalno i komedijantski. Predsjednik
nam je pri kraju svog mandata objelodanio čiji nikako nije
predsjednik (uz vjernike i poštovaoce ''nekanonske'' Crnogorske
crkve): naime, ekstremista svih boja. I pored najbolje želje,
njihov predsjednik ne može biti. Oni sami sebe izuzimaju iz tog
raja ujedinjene Crne Gore koji samo što se nije pojavio, jer se
očekuje da naš predsjednik navi čas krene u izmjenu tih ''dobrih''
stihova, ali zlosrećnih jer ih ''napisa'' jedan, kako bi rekao
Vujanović, anti-antifašista. Što je još gore, naš predsjednik
o stihovima državne himne ponovi riječi predsjednika SNP-a Srđana
Milića. Kao da su čitali isti tekst!? Ništa čudno, predsjednik
države i potpredsjednik DPS-a je do sada više puta spasio opoziciju
potpunog rasula. Kao da želi nadomjestiti na drugoj strani to što u
''svojoj'' stranci ne može biti vođa!?
Razbijanje DPS-a
Predsjedniku Vujanoviću namijenjena je od srpske opozicije tužna
uloga sredstva, izvršioca naručenih poslova, svojevrstnog
''trojanskog konja''. U crnogorskoj istoriji je bilo puno takvih
ličnosti koje su se na kraju obavljenih radova nemilosrdno i
jednostavno uklanjali, tj. bili odbačeni sa istorijske pozornice.
Uništenje Crne Gore 1918. g. je najbolji primjer. Pa i u pogledu
onog koga predsjednik označava kao glavnog krivca za podjelu Crne
Gore. I on je bio očaran pa razočaran sa ''svesrpskim''
ujedinjenjem. Nije to u Crnoj Gori bio rijedak put, pa bi i
predsjednik mogao da se zamisli nad njime. Nikad se ne zna. I iz
ovog životopisa može da se dosta nauči. Ali, naš predsjednik slabo
uči. Toliko je godina na čelu države, a na kraju kao i da ne zna
kojom državom predsjedava?! Nasuprot njegovoj i našoj želji da
pokuša da slijedi ideal predsjednika svih građana, sve je manje
istih spremnih da potvrde da je on njihov predsjednik.
Javnosti državotvorne političke orijentacije je jasno zašto nije
(više) njihov predsjednik. Zato što, objektivno gledano, svojim
izjavama kontinuirano i te kako šteti i radi na razbijanju DPS-a i
jedinstva ukupnog crnogorskog independističkog državotvornog i
proevropskog demokratskog političkog pokreta. Ali, i javnost koja
podržava (pro)srpske partije na portalima mu otvoreno poručuje da
je bolje da što manje objašnjava i detaljiše, tj. da ne komentariše
naknadno svoje stavove, jer tada zapada u dodatne protivurječnosti
i nesuvislosti, nego da jedino treba i dalje da radi to što
najbolje radi, a to je da razbija DPS (da je o tome riječ najbolje
svjedoče opozicione stranke). Očito je da se predsjednik sve
više zapliće i upada u živo blato kada pokušava da naknadno
objašnjava svoje stavove, a evidentno je i njegovo činjenje štete
najjačoj državotvornoj crnogorskoj stranci. Najgore je to što se
urušava Ustav Crne Gore i dovodi u pitanje referendumska volja
građana Crne Gore od 21. maja 2006. g.
Glavno pitanje
I upravo je ovdje ključ. Predsjednik tvrdi da nije frakcija unutar
DPS-a, niti da se zalaže za neki treći politički put i blok u Crnoj
Gori. Ne, on bi htio da ujedini Crnu Goru. Međutim, nikako da
svoje ideje izloži kolegama u DPS-u, u na sjednici Predsjedništva,
Glavnog odbora, ili, recimo, nedavno na kongresu partije. Ne,
on tamo mudro ćuti, a u javnost izlazi sa stavovima mimo Statuta i
programa partije i na taj način dijeli Crnu Goru mnogo više od
jednog kontroverznog i nedokazanog tekstopisca državne himne, tj.
njene dvije strofe, koje su i po predsjedniku tekstualno sasvim u
redu. O Sekuli Drljeviću najviše i najupornije govori baš
crnogorski predsjednik čime je i on sam umnogome postao
kontroverzan! I sada su se svi našli u čudu kako upokojiti vampira,
odnosno Sekulu Drljevića, koga proizvede naš predsjednik?! U DPS-u
bi najradije sve zaboravili, predsjedniku je mandat i onako krenuo
u silaznu putanju, ali se on nasuprot tome zahuktava i ne prestaje
sa ''doživljajima''. No, kako misli predsjednik da ujedini zemlju
izmjenom državne himne, kada ne pokreće nikakvu inicijativu u tom
pogledu? Javne izjave nijesu dovoljne. One samo dijele i iritiraju
zemlju i njene građane, služe kao dio putujućeg cirkusa u koji se
pretvorilo gostovanje našeg predsjednika po crnogorskim opštinama.
Ipak, predsjednik nije običan građanin, njegove izjave imaju
težinu, on simboliše Crnu Goru, a uz to radi se o potpredsjedniku
najjače političke partije, koja za sada ne reaguje na njegove
stavove.
U isto vrijeme predsjednik Vujanović svoje ''doživljaje'' ostavlja
pred vratima DPS-a, na sjednicama njegovih organa ne uzima riječ,
ili bar ne o ovim temama, po njemu očito ključnim jer ''dijele''
narod. A on bi htio da ga ''ujedini''. Kako u DPS-u niko da pomogne
svom potpredsjedniku da pokuša da bude predsjednik svih građana,
tj. da mu sugeriše da ih makar ne dijeli po pitanju himne koja ih,
po logici njenog bića, naravno sve ujedinjuje. Da ne pravi
dalje štete i DPS-u i Crnoj Gori i njenoj državotvornosti? Ko
će, dakle, pokušati u DPS-u da skrene pažnju g. Vujanoviću na
partijsku, nacionalnu, državnu i građansku štetu koju čini svojoj
zemlji? To je glavno pitanje. Jer, predsjednik države i
potpredsjednik DPS-a je rekao u političkom smislu dosta, ali ko će
njemu reći - (opet politički) dosta?!
dr. GORAN SEKULOVIĆ