U ZAGREBU OTVORENA IZLOŽBA VLADIMIRA ĐURANOVIĆA
Izložba slika i crteža- LIGHT- crnogorskog akademskog slikara Vladimira Đuranovića otvorena u Galeriji Kristofor Stanković Gradske skupštine Grada Zagreba
Izložba slika i crteža, akademskog
slikara Vladimira Đuranovića otvorena je u
nazočnosti brojnih uzvanika i gostiju 9. 3. 2011. u galeriji
Kristofor Stanković, Gradske skupštine Grada
Zagreba.
Otvorenju su između ostalih prisustvovali: mr. sc. Tatjana
Holjevac, potpredsjednica Gradske skupštine Grada
Zagreba, Dubravka Kravos tajnica Županijske
skupštine Zagrebačke županije, Dragutin Palšek
izaslanik gradonačelnika Grada Zagreba, mr. sc. Igor
Rakčević, predsjednik Udruženja likovnih umjetnika Crne
Gore.
U ime organizatora Nacionalne zajednice Crnogoraca Hrvatske
i Društva Crnogoraca i prijatelja Crne Gore "Montenegro"
Zagreb prisutne je pozdravio predsjednik NZCH dr. sc.
Radomir Pavićević. U ime Udruženja likovnih umjetnika Crne Gore, uz
čiju pomoć je i realizirana izložba, govorio je mr. sc. Igor
Rakčević koji je između ostalog naglasio da je ova izložba nastavak
izuzetno dobre suradnje ULUCG i NZCH sa zajedničkim ciljem,
približiti i upoznati javnost Republike Hrvatske s najnovijim
događanjima i tendencijama u suvremenoj crnogorskoj likovnoj
umjetnosti.
O autoru i izloženim eksponatima govorila je likovna kritičarka Iva Körbler, a izložbu je otvorila potpredsjednica Gradske skupštine Grada Zagreba nr. Sc. Tatjana Holjevac.
U galerijskom prostoru Gradske
skupštine grada Zagreba zagrebačkoj se publici po prvi puta
predstavio crnogorski slikar Vladimir Đuranović (1974) s novim
ciklusom slika u tehnici ulja na platnu i velikom serijom radova u
tušu na papiru.
Motivi njegovih slika i tuševa tematski su vezani uz problematiku
velegrada, odnosno, suvremeni urbani pejzaž. Tema velegrada i
njegovih stanovnika po prvi se puta u umjetnosti s kraja 19. i prve
četvrtine 20. stoljeća nameće kao jedna nova velika, ravnopravna
tema slikarstva, uz pejzaž, mrtvu prirodu, portret i akt. Upravo će
u eri procvata modernog slikarstva i moderne bauhausovske
arhitekture, u Evropi između dva svjetska rata, slikari njemačkog
ekspresionizma (Grosz, Beckmann) uvesti temu velegrada, urbanog
otuđenja, tjeskobe pojedinca, uz naglašenu socijalnu notu slika.
Vladimir Đuranović nastavlja se svojim opusom na tu tradiciju, ali
također proširuje tematske asocijacije na američki pop-art (posebno
čikašku školu), i njegov veliki povratak s kraja osamdesetih i prve
polovice devedesetih godina 20. stoljeća, kada slikari kroz
figurativno, pseudoekspresionističko, čak hiperrealističko
slikarstvo ponovno uvode teme urbane otuđenosti i izgubljenosti
pojedinca u velikoj gradskoj mašineriji postkapitalističkog doba.
Pop-art također uvodi u slikarstvo ikonografiju malih stvari,
masovnih proizvoda pop-kulture, predmeta koje čine socijalni ili
psihološki okvir prikazanog pojedinca ili grupe ljudi na slikama,
pa tako i Đuranović detaljima poklanja veliki dio svakog prizora.
Promatrači se lako identificiraju s takvim slikama jer se gotvo
uvijek radi o poznatoj okolini, što vizualno i psihološki omekšava
percepiju eventualnih teških prizora, ili kompleksnih emocija i
psiholoških stanja likova na slici. Ovaj slikar koristi i određene
stripovske i filmske tehnike prikazivanja protagonista, primjerice,
predimenzioniranost lica u odnosu na proporcije tijela, čime se
lica pretvaraju u panoramu emocija ili tjeskobe pojedinca, ekrane
za projekciju stanja svijesti ili embleme socijalnog stanja. U
predgovoru katalogu izložbe Nataša Nikčević pravilno zapaža
Đuranovićevu vezu s "filozofijom egzistencijalizma, Kafkom,
Camusom, Cioranom ... novom figuracijom ... crnogorskim društvom u
tranziciji", uz isticanje statusnih simbola protagonista, ali i
miješanje različitih društvenih slojeva kroz poslovne, prijateljske
i ljubavne veze.
Ipak, Đuranovićevi likovi nisu pripadnici neke supkulture, nisu
likovi s margine društva, teško ih možemo nazvati anti-junacima u
klasičnom smislu - oni su slika današnje mlađe i srednje generacije
koja traga za vlastitim socijalnim, poslovnim te privatnim
identitetom i srećom. U kontekstu povezivanja s hrvatskim
suvremenim slikarima koji su se bavili sličnom tematikom, Vladimir
Đuranović blizak je opusu urbanih tema Lovre Artukovića, iako kod
Đuranovića u slikama osjećamo mnogo više atmosfere - kao da je
slikar direktno involviran u prizore koje slika i crta, bez
hladnog, promatračkog odmaka. Ovaj mladi i perspektivni slikar
ujedno u sve svoje slike uspijeva ugraditi romantičarsku,
intimističku notu s naglašenim motivom ljudskog zagrljaja kao
metafore spasa od totalnog otuđenja. Čak i kada su likovi sami na
slikama i crtežima, kada osjećamo njihovu melankoliju, nesigurnost
i poljuljanost, uz njih je često pas kao metafora bezuvjetne
ljubavi i prijateljstva, iako, doduše, na prvi pogled psa možemo
dešifrirati i kao skupi statusni dodatak.
Bravuroznost i metijerska rafiniranost crteža u tušu, ali i
fantastična sceničnost prizora slikâ u kojima je isprepleteno mnogo
stilskih referenci u poseban, autentičan umjetnikov izričaj,
svrstava Vladimira Đuranovića među originalnije i inventivnije
pripadnike suvremene slikarske generacije na širem prostoru regije,
izvan lokalnih, zavičajnih granica.
Iva Körbler
Gospodo gosti iz Crne Gore,
Gospodo predstavnici Nacionalne zajednice Crnogoraca Hrvatske i
Društva Crnogoraca i prijatelja Crne Gore "Montenegro"
Zagreb,
Gospođe i gospodo uzvanici i poštovani umjetniče Đuranoviću,
posebno mi je zadovoljstvo i radost pozdraviti vas u Galeriji
"Kristofor Stanković" Gradske skupštine Grada Zagreba u prigodi
otvaranja izložbe slika gospodina Vladimira Đuranovića, što pomalo
smatram i tradicionalnim jer Dani crnogorske kulture 2011. su već
tradicionalna manifestacija koja se svake godine dijelom
održava i u našoj Galeriji, a imala sam čast otvarati i mnoge
izložbe koje prethode ovoj večerašnjoj. Iskreno mi je zadovoljstvo
večeras pozdraviti i umjetnika gospodina Đuranovića
koji nas je i na "prvi pogled" zadivio kreativnošću i likovnim
izrazom svojih slika.
Zagrebačka publika svjedoči ovoj značajnoj izložbi posredstvom i
Savjeta za nacionalne manjine i udruženja likovnih umjetnika Crne
gore te Nacionalnom zajednicom Crnogoraca Hrvatske i Društva
Crnogoraca i prijatelja Crne gore "Montenegro" Zagreb. Našu
Galeriju Kristofor Stanković nazvali smo prema graditelju prvog
kazališta u Zagrebu koje se je nalazilo na ovom mjestu i u
kojem su se odvijali brojni kulturni ali i politički događaji
značajni za povijest i Zagreba i Hrvatske. Danas je u ovoj kući
gradski parlament - Gradska skupština Grada Zagreba u našoj
Staroj gradskoj vijećnici na gornjem katu, a ovdje u ovoj Galeriji
gdje ugošćujemo umjetnike različitih izraza i umjetničkih
ambicija, što smatramo podrškom umjetnicima, umjetnosti i naravno
kulturi jer Zagreb svoj prestiž zasigurno želi uvijek temeljiti i
na kulturi. Zahvaljujem organizatorima što su organizirali ovu
izložbu i doveli nam umjetnika kojem samo možemo čestitati na
likovnoj izražajnosti i originalnosti a nazočnoj publici
želim da gledajući izložbu provede zanimljive i ugodne trenutke te
izložbu proglašavam otvorenom.
(Mr.sc. Tatjana Holjevac, potpredsjednica Gradske skupštine Grada Zagreba)